Začínáme od nuly

 

První kroky

Začátky vždy vyžadují odvahu a vytrvalost. Houževnatost je základní vlastnost dobrého hráče amerického fotbalu, berte to tedy jako první trénink. Neexistuje ale žádný důvod proč by i u vás nemohl být tým AF. My vám zde pomůžeme se na vše připravit, aby platila i druhá část našeho motta „...a snadno“.  

Takže plnou parou do akce. Jakmile budete spolu tři takoví, je nejlepší hned vytvořit občanské sdružení podle manuálu. Zde najdete i vzor stanov a žádosti o registraci. Jsou i jiné formy, ale toto je prověřená nejjednodušší možnost. Druhou cestou je samozřejmě možnost stát se rovnou oddílem většího uskupení místní TJ, pokud takovou možnost připustí. Hned jak budete zaregistrovaní, proměníte se pro vaše okolí jako kouzlem z „partičky“ na partnera. Následně můžete začít téměř rovnoprávně vyjednávat.  

 

Účelová spojení

Jste už tři a máte registrovaný klub – gratulujeme. Pravděpodobně jste právě položili základ nového týmu amerického fotbalu na dosud netknuté půdě a budete jednou v místní síni slávy. Pokud tedy nejste již oddílem místní TJ, nastává hledání podpory.

Obvyklým problémem je tréninkové hřiště. Většinu venkovních ovládají fotbalisté (myšleno soccer, protože football je jen ten náš), haly jsou zas pekelně předražené. Účelová spojení s místními organizacemi s jistou pozicí a historií vám umožní snadnější přístup na sportoviště, která většinou ovládají, nemluvě o možné finanční podpoře. Míra spolupráce a zavázanosti je jen na dohodě mezi vámi a protistranou. Vždy však sledujte vzájemnou výhodnost. Pro ně budete zajímaví novým odvětvím sportu a také plánovaným počtem min. 30-ti členů. Navíc nikde není psáno (pokud nebude), že jde o svazek na „věčné časy“.

 

Jak hledat spoluhráče

Americký fotbal je hra. Abyste mohli hrát potřebujete hráče a tři je málo. Začíná vám proto ta nejhorší práce, hledání dalších spoluhráčů v rozsahu, který v podnikání děsí i mnohé profesionální manažery.

Základní klíčem je oslovit správnou cílovou skupinu. Z technických důvodů a všeobecné neobeznámenosti obyvatelstva s AF je pro vás ideální člověk mezi 15ti-30ti lety, zběhlý či zklamaný adept jiného sportu. Není třeba vybírat podle postavy nebo typu sportu. V AF se uplatní opravdu všichni trochu pohybliví a hlavně na budoucích 30 stabilních projde klubem i 100 zkoušejících – chce to jen vytrvalost. Co vám může pomoci je rychlé zapojení nováčků do hry a k tomu vám dopomáhej AFUVAS.

Ze začátku nebudete mít za co, v čem, jak, kde a s kým. Postupně to tady rozklíčujeme.

 

Propagace bez legrace

Tak jako v dřevním kapitalismu, vyplatí se i zde investovat nejvíce prostředků do reklamy. Neváhejte a začněte hned, třeba letáky tištěnými doma. V začátku nezáleží na formě, ale množství. Jakmile zaplavíte své okolí, bude se o vás vědět a vše půjde snadněji.

Hned jak se nějak zorganizujete a finančně ujasníte, pusťte se směle do větších projektů ve spolupráci s místními médii. Ve valné většině se nového tématu chytí, protože beztak nemají o čem novém psát.

Když už budete takto zavedení, nejdůležitější je pravidelnost. Nesmíte se vytratit z obzoru a stále je zásobujte novými informace, ikdyž nijak závratnými, abyste se stali pevnou součástí infoservisu. Ideální stav je potom automatický dotaz od médií „dnes v AF nic nového?“.

 

O peníze jde až na prvním místě

Okřídlená věta pro vás platí na 100%. První s čím se setkáte je natažená ruka. Chcete trénovat? zaplaťte za hřiště, chcete vybavení zaplaťte, chcete reklamu zaplaťte... Většina klubů AF zde nezačíná vkladem znuděného milionáře ani nemá ve svých řadách profi manažery z jiného sportu. Spíše jsme mladí a neklidní..a chudí. Zapomeňte rovnou na štědré kapsy nadnárodních sponzorů. Realitou je drobné škudlení a vytvrvalé hledání zdrojů. Ano, zdroje jsou opravdu tři...  

Prvním z nich jsou příspěvky v klubu. Zásadní je jejich vyváženost. Pokud budou vysoké, hravě zaplatíte vše potřebné. Připravíte se ale o podstatnou skupinu bezpříjmových studentů a i ti co přesto přijdou budou mít problémy se zaplacením. Vám ale s placením nikdo nepočká. Příliš nízké příspěvky zas směřují k velkému obratu lidí bez stabilizace. Moc to nestojí, tak to zkusí a za týden sbohem. Ani efektivita výběru minimálních příspěvků není dobrá. Těžko radit konkrétní roční částku. Orientujte se podle místních okolních klubů, které dobře fungují a držte se jejich průměru. Koneckonců vždy se dají příspěvky na valné hromadě klubu nechat snížit či zvýšit.

Dalším zdrojem peněz jsou bezesporu dotace. Poskytují je „orgány moci“, ať už na jakékoliv úrovni. Cesta k nim je ale trnitá a hodně pomůže zmiňované účelové spojení. Zavedené TJ mají osobní vztahy s poskytovateli a jaksi se s nimi už počítá. Na ostatní potom zbývají drobky. Nezapomeňte, že jde o peníze „daňových poplatníků“ a je tedy očekáváno určité naplnění záměru poskytovatele dotace. Pokud se k tomu postavíte laxně, zdroj vyschne a většinou je to trvale. Špatná zkušenost se zde nevyplácí. Světlou výjimkou jsou téměř povinné dotace od ČSTV, které jsou vázané víceméně jen na počet členů a to vám při uvedené spotřebě lidí dává výhodu např. nad šachisty.

Až nyní se zmíníme o sponzorech. Až na výjimky nelze v počátcích počítat s nějakým zásadním sponzorem. Většinou se dozvíte, že jste nezajímaví a stejně už mají vybráno. Ekonomická situace navíc nikdy není dostatečně dobrá. Nejlepší způsob je proto trpělivě nabízet spolupráci lokálním podnikatelům, nejlépe z okruhu přízně vašeho klubu a poptávat opravdu drobné částky v řádech tisícovek. Teprve pravidelná propagace v médiích, úspěch vašich dosavadních sponzorů a hlavně vaše herní úspěchy pomohou k lepším zdrojům. Nezbavujte se však hned Franty Kocourka – autodílna, díky kterému jste přežili první sezónu, kvůli smlouvě s místní dealerem světové automobiky. Chcete klub provozovat dlouhodobě a tomu prospívají dlouhodobé vztahy.

Samostatnou kapitolou je správa financí. Většinou nejsou v klubech bankéři, takže lze doporučit obrátit se na klubové příbuzenstvo. Obvykle se najde nějaká babička-účetní, která se toho ujme. V případě účelového spojení potom svěříte své účetnictví „nadřízené“ jednotce TJ a máte po starostech. Ani v jednou případě ale nezapomeňte na dohled. Ikdyž to nejsou vysloveně vaše peníze, jiné nemáte a nejsou nahraditelné.

 

Let the football play!